Redigering = Fusk?

5 kommentarer

Hejsan!
Nu tänker jag skriva en sådan här trevlig krönika, så gillar ni inte krönikor så besvära er inte med att läsa detta.
 Är det fusk att redigera bilder? Detta råder det delade åsikter om, vissa anser att det är fusk oavsett hur stor redigeringen är, att det ska vara helt orginal för att man annars inte fångat verkligheten, andra anser att det inte är fusk oavsett hur mycket man redigerar eftersom de inte visar verkligheten. Min personliga åsikt är att redigering inte är fusk så länge som man håller sig till en rimlig mängd. jag anser alltså inte att det är okej att klippa ut en fjäril som sitter på en blomma och lägga in den i en annan bild för att det ska se ut som att den flyger (dock anser jag att detta är ok om man informerar om att det är så man gjort, och inte hävdar att man tagit den i flykten). Däremot anser jag inte att det är fusk alls att ändra mättnad, ljushet m.m. av den enkla anledning att man faktikst inte ändrar motivet eller liknande.
Blir smått irriterade på dem som anser att all redigering är fusk, för i annat fall så fuskar kameran också, eftersom den automatiskt gör vissa redigeringar.

Sådär, nu har jag sagt min åsikt :P

Kramar

 
1 Nynäshamn:

skriven

Jag tycker det är fusk att lägga till och ta bort saker på bilder, förr när man använde kamera med film kunde man inte ändra något och det är mer känsla över bilden utan att ändra på något. Faste det e va ja tycker. kram

2 Elin:

skriven

Tycker inte det är fusk, om man typ ändrar ljuset och så på en bild. Lite redigering är ok, men mycket, ja jag vet inte. Så länge det inte ser helt fejkat ut så..

3 Katrin:

skriven

tycker som du... men man får inte ta bort grejjer på en bild. precis som "nynäshamn" säger... missvisande då ju

4 smurvelmurvelsmurfen:

skriven

Jag tycker att det är bättre att ta bort än att lägga till. Om det t ex är ett gruskorn i ena kanten eller en fläck så tycker jag att det är okej att ta bort. Fast det är min åsikt då.

5 Sandra:

skriven

Jag håller helt med dej, Jag tycker att man kan redigera lite, men att man ändrar massa i bilden, typ som lägger till och tar bort utan att säga/skriva de, det är fusk, men om man säger vilka ändringar man gjort i bilden okej,