Laktosfritt i Danmark

Kommentera

Hejsan!
Jag måste säga att jag tycker synd om alla laktosintoleranta stackare i Danmark. Gällande försäljningen av laktosfria alternativ måste jag säga att Danmark ligger långt efter Sverige. I Sverige finns det massor av laktosfritt, allt från något så simpelt som laktosfri mjölk till laktosfri lätt creme fraiche. Ja de flesta av er har förmodligen sett det laktosfria sortement som finns i de flesta mataffärer. I danmark finns i princip bara laktsofri mjölk. Finns laktosfri glass också, dock bara en variant, den gjord på sojamjölk. Personligen föredrar jag som ni vet Alvesta glass laktosfria sortement som faktiskt använder sig av laktosfri mjölk och grädde, istället för att använda havremjölk eller liknande. Nåja, tillbaka till ämnet. Laktosintolerans blir mer och mer vanligt ju längre söderut man befinner sig. I vissa asiatiska länder är uppemot 100% av befolkningen över 4 år laktosintoleranta, vilket faktiskt innebär att det är större del av jordens befolkning som lider av laktosintolerans än som inte gör det. Detta betyder alltså att man borde ha fler laktosintoleranta i Danmark än i Sverige. Men det finns verkligen knappt en enda laktosfri produkt att köpa. Det finns två smaker av yoghurt, mjölk och en typ av glass. Mer finns inte. Shit vad glad jag är över att Sverige (där jag liksom vistas majoriteten av tiden) har ett så pass stort sortiment.

Danmark borde skaffa sig mer laktosfria produkter!

Kram och godnatt.