Padda eller groda?

3 kommentarer

Hejsan.
Nu tänkte jag göra den här saken klar en gång för alla.
Det här var en padda. Den dagen var det en padda jag fotograferade. Det var alltså ingen groda. I det här inlägget är det däremot en groda, för det fotograferade jag idag.


Nu när ni har möjlighet att jämföra råder ingen tvivel längre hoppas jag?
Stora skillnaderna är:
Grodor hoppar längre och högre än paddor (även om paddor i den där storleken som jag visade i det förra inlägget också kan hoppa rätt hyffsat vilket tycks vara det som förvirrar många).
Grodor saknar giftkörtlar bakom ögonen (ser ni att paddan har en liten upphögning bakom ögat, det är en giftkörtel, som ni kan se att grodan saknar)
Vanlig groda har en mörk fläck bakom ögat (syns väldigt tydligt på bilden ovan)
Grodor har slät hy medans paddornas är mer vårtig. (detta brukar bli mer framträdande då de blir lite äldre, paddornas vårtor alltså).

Så. Lite grod- och paddkunskap.

Kram

 
1 Livia:

skriven

grymt snygg bild :D! vad fota du med för objektiv:)?

2 Katrin:

skriven

hehe ja då har man lärt sej nåt nytt... har aldrig kunnat så mycket om paddor förr =)

3 Goldenpiit:

skriven

Groda. Det är jag säker På