Var kommer man ifrån?

2 kommentarer

Hejsan!
Nu tänkte jag komma med lite tankar här.
 När klassas man egentligen som "svensk" (eller dansk eller polsk, eller vad som helst)? Jag har ju som sagt en dansk mamma och en svensk pappa. Innebär det då att jag är 50 % dansk och 50 % svensk? Trots att jag bott hela mitt liv i Sverige och pratar svenska? Borde egentligen vara så tror jag... För medborgarskap borde väl inte enbart räknas?
 Om man är född i USA och kommer till Sverige som vuxen men har båda föräldrarna svenska, då borde man väl vara svensk? Även om man skulle ha bott i USA större delen av sitt liv. Och om båda föräldrarna kommer från t ex Norge men man själv är född här och har bott i Sverige i hela sitt liv... då borde man väl vara norsk, eller...? Det där känns rätt rörigt på något sätt :S
 Eller är det så trevligt att man kan få vara det man känner sig som? Så om jag känner mig som halvdansk så kan jag få vara det?

Kram

 
1 Katrin:

skriven

jag skulle säga att du är halvdansk. ska man räkna sej som helsvensk så ska ju båda ens föräldrar vara helt svenska och inte ha nån blandning liksom. Vet inte hur jag ska säga vad jag är... mamma är halv finsk och pappa helt finsk.. då är väl jag 75% finne?

2 Nynäshamn:

skriven

Tror du är 50% Rød pølse och 50% Falukorv.