Allmänna fototips

4 kommentarer

Okej det är bara att erkänna. Jag har saknat fotoskolan. Så kom med något tips om vad ni vill läsa om nu. I det här inlägget blir det lite mer "allmänna fototips". Alltså saker som kan vara bra att tänka på vid fotografering. Jag har väl någon förhoppning om att det kan komma till nytta för någon. Och det finns mycket i häftet från Fotografisk bild A som jag inte har tagit upp. Kan väl säga att det här och komposition är sådant man kan ägna sig åt när man redan kan allt om slutartid, bländare och liknande.  

Vi kan inleda fotosnacket med lite prat om ljus. Ljus är vad fotografering handlar om eftersom ordet betyder just att man avbildar något med hjälp av ljus.
 Ljusa och mörka ytor balanserar ofta varandra. Mörka ytor ger viss tyngd i bilden medan en ljus yta alltid känns en aning lättare. Bilden brukar ofta få olika intryck beroende på om du väljer en mörk eller en ljus bakgrund. Det hela handlar om vilken stämning du är ute efter.

Nu ska vi dra in lite färglära i det hela tänkte jag.
Här ser ni en färgcirkel (svar ja det är jag som har målat den, därför är den inte världens vackraste skapelse för jag orkade inte precis anstränga mig). Klicka för strörre format.

De färgerna som är mittemot varandra i värgcirkeln kallas komplementfärger. Som ni kan se är det t ex blå och orange eller grön och röd. Dessa färger fungerar ofta bra i bilder då de framhäver varndra. Det ser för det mesta ganska bra ut om man använder sig av komplementfärger i bilder.
 Det här har lite att göra med "blicken rör sig mot det avvikande" att göra. Har du en röd punkt på en grön bakgrund kommer betraktarens blick automatiskt att röra sig mot denna punkt.
 Detta kan ibland orsaka problem. En skrivbordslampa som lyser bakom motivet blir till en ljuspunkt vilket gör att den blir irriterade då blicken dras till denna istället för att dras till huvudmotivet. Självfallet gäller samma sak om du har en mörk prick i en annars väldigt ljus bild.
 
 Som jag nämnt många gånger tidigare handlar fotografering mycket om erfarenhet. Det krävs ibland viss träning för att verkligen uppfatta en situation eller en stämning, ta en bild och förmedla detta till betraktaren. Man brukar prata om huruvida man har känsla för möjligheterna som ögonblicket ger. 
 
Många nybörjare tänker mest på huvudmotivet i bilden. Det gjorde jag också först man är så ivrig att fotografera att man inte tänker på bakgrunden. Om vi säger att man ska fota ett porträtt så tänker exempelvis oftast på personen ifråga. Men bilder störs ofta om man har en rörig bakgrund. Det hela handlar om att tänka innan man fotograferar. Hur vill jag att min bild ska bli? Sedan när man kommer hem och går igenom bilderna har man gott om tid att reflektera över vad som kunde göras bättre. Tänk inte just i fotograferingsögonblicket, tänk innan och reflektera efteråt. Följ din känsla i fotograferingsögonblicket, gå efter impulser. Man är inte en proffsfotograf vid första bilden, jag har sedan jag skaffade en systemkamera tagit drygt 20 000 bilder och jag har fortfarande extremt mycket kvar att lära. Förr fotograferade jag utan minsta tanke. Då var det mer "Åh, en blomma, den kan jag fota". Numera kan jag ibland gå i flera dagar och tänka på hur jag vill ha en viss bild.
 
Det är viktigt att känna sig motiverad vid fotografering. Utan lust att fota kommer du inte långt. Detta märkte jag tydligt under kursen fotografisk bild A. Ibland skulle vi ha inlämning och jag hade fullständing saknad av fotolust. Jag försökte gå ut och fota ändå och resultatet behöver vi inte nämna. Det blev inge vidare (sedan så gick det ju iofs rätt så bra i kursen i allmänhet, men en av uppgifterna gick rätt åt skogen, just för att jag saknade lust att fota vid det tillfället).

Så. Kom gärna med förslag på vad ni skulle kunna tänka er att läsa om i någon kommande fotoskola. De tidigare hittar ni under kategorin Fotoskola. Eller så klickar ni här.
Källa: Häfte från fotografisk bild A.
 
1 Cajsa:

skriven

tack för det! :)

Jag undrar några saker om att fota manuellt.

Kan man över huvudtaget göra det med kitobjektivet? (AF-S NIKKOR 18-55mm) För det finns en knapp på sidan av objektivet som man kan sätta antingen på A eller M. Hur ställer man in bländare och slutartid på läget M? För det finns en ratt man kan snurra på och den verkar bara ställa in slutartiden? :s

skulle vara tacksam om du ville hjälpa mig! :) kram

2 Smurvelmurvelsmurfen:

skriven

SV: Om du ställer den på M på objektivet så innebär detta att autofokus inte är igång.

Om du däremot väljer M på ratten så kan du ställa in både bländare och slutartid. Slutartid som vanligt (genom att snurra på ratten utan att göra något annat). Bländare genom att håller nere den knapp du använder för att göra exponeringskompensation med i S och A läget. En liten knapp till höger bakom avtryckaren med + och - i en fyrkant. Ser du den? Håll nere den och vrid sedan på samma ratt som du använde för att ändra slutartiden. Fråga gärna igen om det var något du inte var helt med på där :)

3 Cajsa:

skriven

sv: Åh tack så mycket! :D Jag förstår och det funkar nu :) stort tack!

4 Victoria:

skriven

Tack för en superbra och lärorik fotoskola!

Jag vet inte om du vet något om detta eller om du ens vill skriva om det men ett förslag, på vad ditt nästa kapitel kan handla om, från mig är vad man ska tänka på när man fotar modeller :) Alltså inte riktiga modeller utan mer vad man ska tänka på när man fotar djur, barn, bröllopsbilder, familjepoträtt osv! Kanske dumt förslag men det skulle vart intressant att läsa, i alla fall för mig (:

Kram <3