Danmark och Bo Balderson

En kommentar
Hejsan!
Tänkte bara meddela att jag lever, eller något. Inte för att jag tror att någon skulle få för sig något annat av den enkla orsak att jag inte bloggat under en dag. Jösses, jag verkar smått bloggberoende. :P
Jag är i Danmark iaf och igår var det Danmarks nationaldag (och idag är det Sveriges, jag vet) så i princip alla affärer och dylikt var stängda.
 Gårdagen tillbringades först i Dragör (stavning?) där det fanns ett fort varifrån man kunde se öresundsbron i soldiset. Bilder kommer när jag kommer hem ikväll. Därefter åkte vi hem och jag låg ute och läste Statsrådet i tiden. Jag är klar med Statsrådet och döden och har nu tagit mig genom halva Statsrådet i tiden (det är inte så imponerande som det låter att jag tagit mig igenom halva, boken är bara någonstans mellan 250 - 300 sidor). Den verkar faktiskt också riktigt bra, dock tror jag att jag gillade Statsrådet och döden bättre. Alla böcker Bo Balderson skrivit är alltså deckare där någon/några blir mördade i varje bok, om det inte framgår. Riktigt trevlig sommarläsning, utspelar sig tydligen i princip alltid på sommaren i något litet idylliskt samhälle på landet. 
 Det bästa var ju när de gått hem till en av de misstänkta, Statsrådet (underbar karaktär det där, har 14 - 16 barn, 14 i första boken i den här boken har han visst 16, den är några böcker senare i serien, han älskar saft och är lite mer med honom som är ganska roligt, ni får läsa för att förstå tror jag) har dragit med sig adjunkt Persson (huvudpersonen, den som berättar i boken) upp i sovrummet för att snoka runt. Personen som bor i huset kommer upp i sovrummet vilket leder till att Statsrådet och Persson gömmer sig under sängen (Självfallet statsrådets idé, Persson undrar konstant varför han går med på allt). Han som bor i huset upptäcker dem dock och undrar vad de gör under hans säng. Statsrådets förklaring till detta är att Persson fått ont i ryggen och behövt lägga sig ner, Statsrådet sköt då in honom under sängen för att han skulle få lugn och ro men kröp sedan själv in under sängen för att hålla Persson sällskap.
 Nåja, nu tänker jag inte berätta mer om Bo Baldersons böcker, men helt klart rekommenderad läsning, även om ni nu inte skulle vara mycket för deckare. Riktigt sådana där pusseldeckare, åh de är jätteunderbara. Dock är de skrivna mellan 1968 och 1990 alla böckerna, så kanske inte jättenya precis. Risken finns att man behöver fråga efter dem på bibliotek eftersom de kanske förvaras bland de äldre böckerna.

Iaf, det kommer lite släktingar hit till min moster om ca 34 minuter, så kanske bäst att jag går nu.

Kram
 
1 Katrin:

skriven

Jag har precis läst färdigt Freja sagan om Valhalla för andra gången. Den boken är så sjukt bra! Ska börja på den andra boken Idun sagan om Valhalla snart. Har läst alla tre förr men dom är sååå värda att läsas om =) kram