Gnäll om fotografering

En kommentar

Hej.
Nu ska jag prata om vad jag tycker och tänker igen. Kan väl direkt varna för lång och om möjligt en smula tråkig läsning.
Det jag ska prata om är fotograferande (eh, förutom skolmat har jag endast reflekterat kring detta känner jag) och vad fotograferande bygger på.
 Jag har otroligt många gånger fått höra "Oj, vilka bra bilder, du måste ha en bra kamera!". Visst, jag tycker att min Nikon d5000 är en mycket trevlig kamera. MEN, det är till största delen inte kameran det hänger på. Mina bilder hade förmodligen inte blivit sådär otroligt mycket sämre med en kompakt, under förutsättning att denne kompakta gett mig möjlighet till manuella inställningar. Har jag en kamera där jag själv kan ställa in bländare, slutartid och liknande så spelar det egentligen inte en avgörande roll om det är en kompakt eller en system. Visst, en liten skillnad kanske hade märkts, men mina bilder hade ju inte sett ut som de gjorde för ett år sedan bara för att jag tog till en kompakt.
 Fotografering handlar väldigt mycket om kunskap, precis som så mycket annat. Ju mer kunskap du har, desto bättre kommer dina bilder att bli. Sedan kan väl tilläggas att eftersom den digitala sensorn är så sjukt mycket mindre i en kompaktkamera än i en systemkamera så kommer du aldrig kunna åstadkomma samma skärpedjup, men eh, vi bortser ifrån det.

 Mina första bilder med systemkameran var inte mycket att hurra för, inte tusan var de mycket bättre än mina bilder med min kompaktkamera. I början hade jag ingen aning om ens vad bländare eller slutartid var. Nu, snart ett år senare, sitter jag och skriver fotoskolor och försöker lära ut vad det är. Jag har lärt mig otroligt mycket, både kring det tekniska som ISO-tal, slutartid och bländare samt kring det mer estetiska som komposition och färglära.
 Nu säger jag inte att alla kompaktkameror är underbart bra och att systemkameror inte alls är bättre. För det är de. Det jag vill framföra är att jag tycker att det är en aning fel att säga att bilderna hänger på om man har en bra kamera eller inte. När jag tittar tillbaka på mina snart ett år gamla bilder, så kan jag knappt alls avgöra vilka som faktiskt är tagna med en systemkamera och vilka jag tog med min kompakta. 
 Sedan finns det självfallet dåliga kameror, molbilkameror är i allmänhet väldigt kassa och visst märker jag skillnad på min första kompakta och min sista kompakta (även om vi bortser ifrån att jag blivit bättre).
 Det finns relativt många som har en systemkamera och fotar på auto vilket jag tycker känns väldigt synd. Har man en systemkamera och så pass bra förutsättningar för att ta bra bilder ska man inte fota på auto. Kameran har ingen aning om hur du vill att din bild ska bli. Kameran är ett redskap, du som fotograf skapar din bild.

Ingen skulle någonsin säga "Oj, vilken fin teckning. Du måste haft en bra penna när du målade den!", eller? Nej, men det är faktiskt en ganska liknande situation.  
  
 En annan sak är det här med megapixlar. Ni får ursäkta men jag stör ihjäl mig på när affärer eller liknande bland de viktigaste punkterna väljer att nämna hur många megapixlar en kamera har. För tusan. Megapixlarna avgör bildens storlek, bilden blir inte bättre för att den är större.

Så, nu har jag gnällt färdigt. Kunskap ligger bakom, hur bra kameran är spelar faktiskt inte en avgörande roll.

Den 22 juni förra året skaffade vi systemkameran. Jag tänker nu visa en av mina första bilder som jag tog med den, en av mina sista kompaktkamerabilder (från ungefär samma tid) samt en bild tagen nyligen.

Kompaktkamera
(ni kan klicka på bilderna för att se i större format)


Systemkamera vid ungefär samma tid


Systemkamera i nutid


Egentligen skulle jag nog ha haft en bild från kompakten i nutid också bara för att visa, men jag tror att ni ser ändå. I ärlighetens namn, i mina ögon är min systemkamerabild som jag tog för ca ett år sedan nästan sämre än kompaktbilden som togs vid samma tid (eller till och med någon månad tidigare).

Kram.

 
1 Katrin:

skriven

jag hålle rmed dej.. självklart måste det till en bra fotograf! det är som på folkrace.. man kan inte bara skylla på att man har dålig bil för att man inte vinner, det måste ju till en bra förare med! kramar!