Exponering och histogram

6 kommentarer


Sådär ja. Eftersom jag funderat på detta ett tag och även fått önskemål om fototips så ska vi nu se om det kan bli verklighet. Som ni kanske förstår så blir det en liten fin fotoskola. Tänkte att vi skulle börja med lite grundläggande saker och sedan kanske vi går in i det hela lite mer efter hand. Har ni önskemål eller synpunkter gällande vad ni vill att jag har med eller liknande så är det bara att skriva en kommentar.
Jag är ju som ni vet inte alls utbildad eller någonting, så vi får väl se hur det här går :P Tycker ni att det är gräsligt tråkigt får jag väl sluta med det. Så ja, skriv vad ni tycker om detta som kommentar iaf. Hade tänkt försöka lägga upp minst en lektion i veckan i genomsnitt. Ser ni något som är fel eller liknande så hojta också till så rättar jag det, men det hoppas jag inte att det ska vara. Hade nämligen planerat att kolla upp saker innan jag slänger in dem här :P
 
Jag tänkte att vi skulle roa oss första lektionen åt lite exponering och histogram. Rena grekiskan kanske? Ta det lugnt, jag ska förklara. De där två sakerna hör nämligen ihop med varandra.

Nu ska jag visa samma bild när den är underexponerad, överexponerad och "normalt" exponerad, samt histogram till dessa. Dock är det ganska kraftig överexponering och ganska kraftig underexpoering, men det ser ni.

Här är en bild som är rätt exponerad (klicka för att se den i större format)
 och histogrammet ser ut


Här är en bild som är överexponerad (klicka för att se den i större format)
 och hisogrammet ser ut


Här är en bild som är underexponerad (klicka för att se den i större format)
 och histogrammet ser ut


Som ni ser så är den överexponerade bilden väldigt ljus och den underexponerade bilden väldigt mörk. 
I histogrammet för den överexponerade bilden ser ni att det är väldigt mycket i höger sida och väldigt lite i den vänstra och sedan tvärtom för den underexponerade. Detta beror på att histogram helt enkelt är en graf som går från svart till vitt. Höjden på grafen visar alltså hur många av pixlarna i bilden som är si och så mörka/ljusa. Ju högre den är, desto fler pixlar av den tonen.
När en bild är "rätt" exponerad brukar hela histogrammet få plats. Detta gäller dock inte alltid, ibland när man har en svart bakgrund t ex så är det ju relativt uppenbart att histogrammet kommer visa underexponering. Du kommer ju förmodligen ha fler svarta pixlar än vita i då. Så lita inte blint på histogram.  

Hur ska man då göra för att få bra exponering på sin bild?
 Hur bilden blir exponerad har rätt mycket med slutartid och bländare att göra, men slutartid och bländare tänkte jag att mina två kommenade lektioner skulle handla om, så det pratar vi inte om här.

Histogram för en bild kan man (i alla fall med systemkameror) se i kameran. På nikon bläddrar man fram så att man tittar på bilden och trycker på nedåtpil, så ser man histogrammet.

Var det någon som lärde sig något av detta eller har jag slösat bort min tid helt i onödan?

GLÖM ALDRIG HELLER ATT KAMERAN BARA ÄR ETT REDSKAP, DET ÄR DU SOM FOTOGRAF SOM SKAPAR BILDEN.

Det som jag planerat för kommande lektioner är för övrigt (preliminär planering, ändringar kan göras):
Lektion 2: Bländare
Lektion 3: Slutartid
Lektion 4: ISO-tal (och eventuellt något mer?)
Lektion 5: Bildkomposition

Sedan har jag inte planerat mer, så kom gärna med förslag!
 
1 Livia:

skriven

BRA:D



SER FRAMEMOT DE ANDRA LEKTIONERNA :D

2 Minni:

skriven

Växten är en Rudbeckia.

3 Livia:

skriven

Sv: Feber:( o typ på väg att bli förskyld...

4 Katrin:

skriven

tycker det där verkar bra... jag blev lite klokare i alla fall hehe. Bra också att du förklarar svåra ord, som sagt så är det ju grekiska för mej ju. Men keep going strong hörrö =D

5 Nynäshamn:

skriven

Hur gör man med rörliga saker då?

6 Maria:

skriven

Tack för tipset! Jag vet inte riktigt varför jag ska kunna vad de där graferna visar, men det kanske jag förstår i nästa lektion ;)