Bildkomposition

3 kommentarer

Nu har jag tagit mig i kragen och beslutat mig för att skriva det femte inlägget i fotoskolan. Detta kommer även att bli det sista om ni inte kommer med tips på vad ni vill veta mer om gällande fotografering. Så kom med tips nu, för jag tycker att detta har varit riktigt roligt! Hoppas att ni lärt er något av detta?
 Bildkompositioner är ju aktuellt även för er med kompaktkameror, det tidigare har väl varit mest för dem med system. Jag får väl säga att jag inte kan ge bildexempel på allt och det får ni nog dessvärre stå ut med är jag rädd. Men blir en del bildexempel (för ovanlighetens skull utan namn, men jag tror inte att någon vill kopiera dessa ändå, ni kommer att se varför :P). Kan tilläggas att källan för allt detta är ett häfte som vi fått i fotografisk bild A.


Så nu ska vi alltså snacka hur man komponerar bilder. Till att börja med tänkte jag nämna tre saker:
En kvadrat ger ofta ett lugn intryck
En liggande rektangel förstärker det horrisontella draget och känns även den allmänt lugnande.
En stående rektangel känns för det mesta mer dynamisk och aktiv.

Nu kommer vi alltså till själva kompositionen. En första grej, sätt helst inte motivet helt i centrum av bilden. Det gör ofta bilden tråkig och ger den mindre spänning.
Om man sätter motivet i ytterkanten istället känns blden mer spänningsfull (det är dock inget fel i att sätta motivet mitt i bilden om man önskar, ibland kanske det se bättre ut).
Bildexempel på en asymmetrisk komposition (klicka för att se i större format) jag har markerat mittpunkten av bilden): 


Jag hade tänkt nämna 5 olika grundmodeller för bildkomposition (finns fler än så).
- Horisontalkomposition
- Vertikalkomposition
- Diagonalkomposition
- Triangelkomposition
- Cirkelkomposition

Jag börjar med att visa horisontalkomposition som bygger på rörelser i sidled eller horisontella linjer. En bild med horisontalkomposition är sällan särskilt dramatisk. En spegelvändning av en sådan bild kan ge stora resultat eftersom blicken rör sig från vänster till höger. Alltid i liggande format.
Här kommer ett bildexempel (klicka för större):



Sedan kommer vi till vertikalkomposition och i motsatts till horisontalkompositionen så försträks de lodräta linjerna i bilden. En sådan bild är alltid i stående format och mer dramatisk än en bild i horisontalkomposition.
Bildexempel (klicka för större):



En diagonalkomposition har en eller flera linjer/rörelser som går som en diagonal genom bilden. Diagonala kompositioner ökar i många fall dramatiken.
Bildexempel (klicka för större, det är så i fortsättningen av exemplen också, så låter bli att skriva det sen): 
 


Triangelkomposition
kommer vi till nu. Där finns det två olika (dock har jag bara bildexempel för ena). En vilande trianel ger ofta ett sabilt intryck, medan en balanserande triangel ger motsatt intryck. Vid en balanserande triangel känns bilden mer oroande. Balanserande triangel är alltså en som har spetsen nedåt.
Bildexempel för vilande triangel:



Nu tänkte jag gå över till olika perspektiv att fota i.
Vi börjar med var horisontlinjen placeras. Förhållandet mellan mark och himmel har stor betydelse för hur bilden blir. Har man horisontlinjen mitt i bilden får man ett ganska tamt intryck och man har inte riktigt visat vad det är man vill att betraktaren ska fokusera på.
Bildexempel (mittpunkt markerad):


Väljer man däremot att ha med mer i bildens nederkant eller överkant laddas bilden något mer.
Bildexempel (mittpunkter markerade):


Nu var detta ganska extrema exempel, självklart måste det inte se ut såhär.

Jag låter bli att gå in på fågelperspektiv och grodperspektiv då jag tror att de flesta av er vet ungefär vad dessa är.

Tänkte att jag nu skulle berätta lite om balans och dramatik i bilder.
 Man brukar försöka sträva efter någon typ av balans i en bild men många vill även försöka skapa lite spänning i bilden. Dramatiska bilder är oftast (enligt min mening, alla har olika uppfattningar) mer intressanta att se på än balanserade. Självfallet finns det inget fel i det här fallet heller.
Bildexempel på balanserad bild:

Bildexempel på dramatisk bild:


Tänk också på att blicken ofta dras till ljusa ytor i bilder. Allt detta som jag nu rabblat upp är inga regler, bara rekommendationer. Finns inga regler alls inom fotografering. Allt är upp till fotografen och har att göra med vilken typ av bild man vill ha.

Fota mycket nu och fråga om det är något ni undrar över!

FOTOGRAFEN SKAPAR BILDEN OCH ANVÄNDER KAMERAN SOM REDSKAP.
 
1 frida:

skriven

Det här var väldigt, väldigt lärorikt! Ska spara det och memorera det och tillämpa det nästa gång jag fotar någonting. Himla intressant och imponerande att du tagit dig tid och komponerat ihop någonting så lättförståeligt och välskrivet!



Hoppas verkligen att du får en paus från skolarbetet snart!

2 ...♥:

skriven

¨tack för att du startade denna foto skola jag har lärt mig skit mkt TACK ♥

3 Gustaf S:

skriven

du har ju inte med cirkel ju :O