Blogg om artikel

4 kommentarer

Hejsan
Jag höll nyss på att sätta teet i halsen av den här artikeln. 
 
"Glöm suddiga bilder.
Med en digital systemkamera fotar du som proffsen."

...Ursäkta?
 Det där måste vara det mest korkade påstående jag läst på länge. Glömma suddiga bilder och fota som proffs för att man skaffar en systemkamera? Jo men visst.
 Som jag skrivit i ett tidigare inlägg  så beror det till rätt liten del på kameran hur din bild blir. Utan det beror väldigt mycket på fotografen.
Dock, bör tilläggas.
Vill man lära sig och vara mer kreativ, så har man absolut bättre förutsättningar att göra detta med en systemkamera än med en kompakt. I och med att du har möjlighet att justera hit och dit själv.
Jag har många gånger funderat på hur mina bilder egentligen skulle bli med en kompakt som gav mig möjlighet till manuella inställningar. Visst, kompaktkameror kan inte uppnå lika trevligt litet skärpedjup som system kan, då deras digitala sensor är så otroligt mycket mindre.
Men det hänger mycket på fotografen, kunskap och träning. Övning ger färdighet.
Sammanfattningsvis: Bilder blir inte automatiskt bättre av att man byter kamera. Har man en systemkamera har man däremot möjlighet att justera mer själv, förutsatt att man vet hur det fungerar. Men det är i huvudsak fotografen som skapar bilden med sin kunskap och träning.
Så, har man en systemkamera och kunskap, så har man bättre förutsättningar att få bilderna så som man vill ha dem än med en kompaktkamera i och med att du kan justera mer själv.
Har man en systemkamera men ingen kunskap om hur den fungerar, så lär bilderna bli precis likadana (eller sämre) som med en kompaktkamera.



Nåja. Jag var bara tvungen att gnälla av mig lite.

Kram

 
1 Ornö:

skriven

Och dagens gnälltjej som får priset går till Smurvel :P

2 Katrin:

skriven

kunde jag få lite hjälp med min design?

3 Smurvelmurvelsmurfen:

skriven

Jadå visst kan du få det (tror jag svarade dig på din blogg i en kommentar dock? Men det kanske jag inte gjorde). Skicka mail om hur du vill ha det ungefär, du har min mailadress.

4 Katrin:

skriven

oj hade inte sett det hehe... aaa jag mailar imorgon. just nu e jag så trött i huvet =)