Retorik - konsten att prata

Kommentera

Hejsan
Imorgon ska jag hålla tal i svenska c. Ett tacktal om hur enormt tacksam jag känner mig över att jag aldrig blivit uppäten av en rosa hårboll med gigantiska huggtänder. Av någon anlending känns det lite udda i och med att alla andra håller tacktal till sina syskon eller liknande. Men ja, jag har ju inga syskon att hålla tacktal till, så vi kör på rosa hårbollar med huggtänder istället. ^^
 I alla fall, det här med att prata inför folk. Sjuka mängder av mänskliga varelser hatar det. Många hatar det så till den milda grad att de skolkar från lektionen enbart för att slippa prata inför folk och väljer därmed självmant att få IG på uppgiften.
 Det allra svåraste med att hålla tal tycker jag är att få det att inte låta inlärt. I vanliga fall brukar jag inte överhuvudtaget skriva ner vad jag ska säga utan bara sätta upp lite stödord och sedan prata fritt utifrån dem. Utan att egentligen ha någon färdig plan sedan tidigare. Dock fungerar inte det denna gång då tanken är att vi ska öva oss på att använda de olika stilfigurerna. Som t ex antites och metafor och annat grejs. Detta medför att man är mer eller mindre tvingad till att skriva ner och planera stora delar av talet. Mycket större delar än vad jag är van vid.
 Det jag oroar mig för är att det ska låta som om jag kan hela mitt tal utantill. Jag är säkert konstig, men jag gillar bättre tal där personen behöver kolla på sina stödord titt som tätt eller stakar sig här och var, än ett tal där allt flyter på som en robot och låter lite som om personen rabblat allt tusentals gånger innan.
 Jag hoppas innerligt att jag inte övat "för mycket" på mitt tal. Jag kan det mer eller mindre utantill, vilket kanske i sig är bra. Men jag är sjukt orolig för att låta som om jag bara står där och rabblar en inlärd text.

Suck, hoppas det går bra.