Analys av högskoleprov

4 kommentarer
Hejsan
Igår var det mest bara konstateradet "Okej, jag har överlevt ett högskoleprov" (sedan har jag iofs hört att högskoleprov är en tämligen sällsynt dödsorsak, så jag betvivlar att ni tänkt något annat).
 Idag tänkte jag berätta lite om min personliga erfarenhet av att under en sammanlagd provtid på 250 minuter (inklusive utprövningsblocket som inte räknas med i provresultatet) ha umgåtts och varit tämligen social med ett högskoleprov.
 Lite allmän info om provet för er som inte har stenkoll. Högskoleprovet görs 2 gånger per år, en på våren och en på hösten. Det är 5 delar, en med svensk läsförståelse (LÄS), en med matematik och logik (NOG), en med diagram/tabeller/kartor (DKT), en med engelsk läsförståelse (ELF) och en med ord och begrepp (ORD). Man har 50 minuter på sig för alla delar utom de två sistnämnda som tillsammans tar 50 minuter (och görs vid samma tillfälle) orddelen är då 15 minuter och engelskan 35 minuter. Poängen med att göra högskoleprovet är att man har "två vägar" att komma in på universitet/högskola. Om betygen inte räcker till så kan man komma in på poängen man fått på högskoleprovet. Man kan göra det hur många gånger som helst och det är bara det bästa resultatet de senaste 5 åren som räknas när man söker in.
 Detta ägnade jag alltså min dag åt igår (mellan 8.30 - 16.15) otroligt underhållande sysselsättning på en lördag.

Nu tänkte jag i alla fall berätta lite om mina egna erfarenheter kring de olika delarna samt lite bra tips ifrån min sida. Det här var första gången jag gjorde provet, och anledningen till att jag gjorde det redan nu på hösten och inte till våren var att jag ville testa och se hur det var. Lära mig av mina misstag och prestera bättre nästa gång, när det för min del är mer "på riktigt".

Min första del var matematik och logik (ordningen varier från år till år). Det var den del det gick bäst på för mig, kanske för att jag är naturvetare. Även om jag visserligen hävdar att det egentligen inte spelar någon större roll om du bara läst matte A eller om du som jag läst t o m matte D.
Frågorna på delen är uppbyggda som så att det ställs först en fråga (nu tar vi ett exempel som jag skriver själv, det brukar vara lite klurigare än sådär)
"Hur gammal är Gustav om 20 år?"
Därefter får du 2 påståenden. 
1. "Hans nuvarande ålder delat med 2 är lika mycket som 3 * 3"
2. "När Gustav fyllt 50 är han äldre än vad han är om 20 år"
Sedan är det din uppgift att avgöra om tillräckligt med information för att kunna lösa uppgiften finns i:
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Mitt tips är, ställ upp de båda exemplen och se vilket av dem som skulle kunna gå att lösa. Den första kan vi lösa eftersom 3 * 3 = 9, det är hälften av hans ålder så han måste vara 18, om 20 år är han 38. A går att lösa. Om vi däremot tittar på B, så är den enda infon vi får där att hans ålder + 20 < 50. Vilket gör att vi inte alls kan räkna ut hur gammal han är nu. A är alltså rätt svar. Man ser inte på rak arm oftast bara att "åh, det går att lösa men inte det!", utan ställ upp dem lite snabbt och se.

Nästa del var Engelsk läsförståelse och ord och begrepp.
Engelsk läsförståelse är så som man skulle kunna tänka sig att den är, en text och sedan en/ett par frågor på texten med 4 alternativ som svar.
 Då engelska inte är min starka sida har jag tyvärr inga bra tips på detta.
 Ord och begrepp går till så att du får ett ord och sedan 5 exempel på betydelse för ordet. 
Mitt tips om man vill prestera bra här är att för det första innan man går dit se till att läsa lite äldre svensk litteratur, de ord som finns där är inte precis sådana som du använder dagligen. Sen när du väl sitter vid provet och inser att "Men gud, det här kan jag inte alls" så sortera bort de ord du vet att det INTE kan vara och välj sedan mellan dem som känns troliga.
 Det stora problemet på den här delen är tiden. Du har 15 minuter på dig och det är 40 ord. Bara vetskapen av detta gör att man blir stressad, vilket i sin tur leder till att man slarvar till det. Jag förlorade bland annat en del tid på att jag råkade missa en rad på svarsblanketten och märkte vid nr 31 att "Ehm, ojdå, jag skriver svaret på fråga 31 vid nr 32..." så då var jag tvungen att sudda ut och föra in en hel del igen, vilket jag förlorade tid på. Så se till att du för in på rätt rad, så slipper du sådant.

Delen efter lunch var diagram, tabeller och kartor. Den är jag besviken över. Det kändes jättebra efteråt, men sen när jag satte mig här hemma och gick in på internet för att rätta mina svar insåg jag att jag måste ha gjort något helt galet. För det gick verkligen inte bra, trots att jag aldrig någonsin i mitt liv haft problem med sådant. Felet var att jag känt mig stressad och därför läst fel i frågan och därför läst av fel tabell, missat att det i den ena tabellen man skulle jämföra var kanske 100, 200, 300 osv, medans det i den andra var 200, 400, 600 osv samt läst av fel ställe i tabellen. Slarv. Sådant jag brukar kunna.
 Mitt tips är, var noga och se till att du förstått frågan. Skumläs inte frågorna, för det finns ett svarsalternativ som stämmer överens med det du vill svara om du läst av fel.

Därefter var det den sista delen, svensk läsförståelse.
 Mitt tips där är, läs första frågan och se till att du minns vad de frågar om. Skumläs därefter i texten tills du hittat det stycke där du skulle kunna hitta svaret på frågan. Läs det stycket tills du kommit fram till vad svaret skulle kunna vara. Gör likadant med nästa.
 Det mest optimala är förmodligen att läsa texten, läsa frågorna och hitta svaret på frågorna genom att gå tillbaka i texten. Men det kräver en läshastighet på ca 300 ord per minut. (Se om du kan läsa från början av detta blogginlägg ner till att jag börjar skriva om att första provdelen var matematik och logik på en minut, då har du läst 306 ord, lägg sedan till i tankarna att texterna på provet är dödstråkiga).

Nåja, jag är ganska nöjd trots allt för att ha gjort en testomgång. Jag har fått en erfarenhet av hur det är och vad jag ska tänka på, så att jag förmodligen kan prestera bättre till nästa gång.

Jag är imponerad om ni orkat ta er igenom allt detta. Har någon av er gjort ett högskoleprov?

Kram
 
1 Tessan- KREATiV text I foto I design:

skriven

Vilket intressant inlägg, blev nästan lite nostalgisk. Var en himla massa år sedan jag gjorde högskoleprovet. Hade VG i snitt och vill lyfta mig lite så jag gjorde högskoleprovet på våren och sökte in på utbildningen med de resultaten. Det gick bra så jag har inte gjort om det några fler gånger. Om det hade varit gratis hade jag kanske testat det igen bara för att se hur det går den här gången när man inte suttit i skolbänken på ett tag. ^o^



Sv: Ja visst, redigering kan göra väldigt mycket för en bild.

2 liindblaads:

skriven

TAck för att du va med i dagens blogg igår ! vinnaren ligger uppe nu, kolla de kankse är du ;)

kram

3 guevacci:

skriven

Var gärna med i "dagens blogg" om du vill chansa (a)

4 Pippi:

skriven

Nej jag har aldrig gjort högskoleprovet