Om grannen har en giftorm

Kommentera
Hejsan
Läste en intressant grej på aftonbladet. "Såhär vet du att din granne har en giftorm" löd rubriken. En artikel som väckte många frågor.
För det första. Varför vill jag veta om min granne har en giftorm? Inte så mycket jag kan göra åt saken oavsett om jag nu inte skulle vilja bo granne med en sådan. Sedan tror jag väl kanske inte helt att det är aktuellt i mitt fall, även om jag väl skulle bli en smula imponerad om det visade sig att grannen med rullator äger en giftorm. Men vetskapen skulle ju förmodligen bara göra majoriteten av människorna livrädda, berätta något när djuret rymt, då är det vettigt att veta något, men innan dess ser jag inte riktigt vad jag ska med infon till?
För det andra, om man nu skulle vilja veta om min granne äger en giftorm, är det inte enklare att bara fråga grannen? Istället för att leta efter eventuella varningsskyltar på terrariet liksom...
För det tredje, om din granne nu är så pass vettig att han/hon sätter upp varningsskyltar, så är denne förhoppningsvis också så pass vettig att han har ett vettigt terrarium till ormen också.

Nåja, måste säga att jag står fast vid att det är vettigare att fråga grannen än att leta efter varningsskyltar på terrariet.