Brödrecept

2 kommentarer
Hejsan
Var en som ville att jag skulle slänga ut receptet på mitt rågbröd, och det tyckte jag väl att jag kunde ^^ Gjorde en ny variant idag med russin i också, blev riktigt bra :)




SÄTT UGNEN PÅ CA 200 GRADER!! (Okej jag brukar själv alltid glömma att sätta på ugnen, så därför skrev jag det överst :P)

Ingredienser:

3 dl vetemjöl special fullkorn
2 dl vetemjöl
3 dl rågmjöl
½ dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl hasselnötter (hela som sedan ska krossas)
½ dl russin
1 dl mörk brödsirap
5 dl filmjölk (laktosfri i mitt fall, men fungerar utmärkt med vanlig om ni inte råkar ha laktosintolerans)
1 ½ tsk bikarbonat
1 ½ tsk bakpulver
½ tsk salt

Banka på hasselnötterna med en hammare och se till att inte banka på andra saker med hammare. Det är dumt, saker i stil med fingrar eller glas brukar inte gilla hammare.
Blanda ihop de torra sakerna i en bunke (russin räknas inte som torra även om de förvisso är torkade). Blanda filmjölk och sirapen i en annan bunke av valfri färg och hysta i russinen. Gegga ihop de båda bunkarna i en av dem, föreslagsvis den största. Kasta ner det hela i en avlång ungsfast form (ni vet en sån där man brukar ha när man bakar bröd?) som du lagt ett bakplåtspapper i. Släng in i ugnen som du i början av receptet satte på 200 grader. Låt brödet vara bosatt i ugnen i ca 40 - 45 minuter så att det ser ut att vara lagom nöjt och trevligt. Ät bröd och var glad.
(Man behöver inte nödvändigtvis vara riktigt så våldsam att man kastar och slänger sakerna)


Jag har en känsla av att mitt sätt att formulera recept är en smula unikt? :P
 
1 Helena:

skriven

Det där brödet såg riktigt riktigt gott ut! Saftigt också... Funderar på att baka det i helgen kanske :)

2 mika:

skriven

Det där ser jättegott ut!