Hästiglar i sjön

2 kommentarer
Hejsan!
Nu tänkte jag berätta om min dag. Vilket ju självfallet är något otroligt orginellt att göra i en blogg.
 Dagen inleddes med att fläderblomssaften som nu ansåg sig vara färdig hälldes upp i lämpliga burkar som sedan fick bosätta sig i frysen. Måste säga att jag är glad att jag inte är fläderblomma, kan inte vara sådär gräsligt underhållande att först bli dränkt och sedan fryst. Nåja, den blev god i alla fall kan tilläggas, kanske en aning för mycket smak av citron, men gott. 
 Därefter tog jag mig utanför dörren och insåg att det var äckligt varmt, bokstavligt talat. Jag har inget emot värme i vanliga fall, men det här var en sådan tryckade äcklig hetta som jag tror att de flesta av er känner igen. Kan dock tilläggas att det numera inte är äckligt varmt, bara varmt.
Det bar av till landet (var annars) och där hade vi en mycket givande diskussion gällande huruvida man har mer plats i bilen om man har ac eller inte :P När vi satt där och diskuterade som värst efter att vi badat började någon plötsligt skrika och springa ute i vattnet. En liten svart varelse hade tydligen ansett att badgästens fot var en ytterst lämplig parkeringsplats. Eftersom badgästen ifråga inte delade denna åsikt sprang denne skrikade upp ur vattnet. Sen kom jag här då med min igelkunskap och gav världens föreläsning om att det var en hästigel som inte sög blod utan livnärde sig i huvudsak på insektslarver. Han såg något lugnad och en smula imponerad ut över min igelkunskap men ingen i den familjen verkade direkt sugen på att bada mer. Hörde dem nämna något om att de aldrig mer skulle bada i sjön. Jag som tyckte att jag kom med så lugnande ord... Den mest tydliga skillnaden mellan hästiglar och blodiglar (som förövrigt är mycket sällsynta i Sverige medan hästigeln faktiskt är riktigt vanlig) är att blodigeln har 6 gulröda band på ryggen, vilket hästiglarna inte har. Hästigeln har en enfärgad mörk ovansida.

Nåja, nog info om blodiglar och min dag. Dags att ta plats i hammocken och läsa lite. Sedan ska jag packa. Åker till Danmark imorgon. Har internet där men kan inte garantera bloggande varje dag, tänkte uppdatera ibland för att liksom meddela att jag lever, haha.

Kram på er 
 
1 J U L I A ~ Min annorlunda värld ~:

skriven

Hejsan!

Förlåt om jag stör en sådan dag men skulle vilja be dig om en lite tjänst.

Undrar om du skulle kunna hjälpa mig att vinna en systemkamera på en hemsida.



http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?page=gallery&obj=5866



Där är länken till hemsidan och min bild kommer upp om du trycker där.

Du är verkligen guldvärd om du gör det för mig.

Massor av underbara kramar till dig

2 Zötisenh:

skriven

Jag har faktiskt fått en blodigel på min hand. Det var på Furuvik :(