Systemkamera, en "ha" pryl?

2 kommentarer
För att jag inte ska bli överröst med kommentarer som missuppfattat det hela tänkte jag börja med att klargöra en snabb sak. Är du intresserad av att fota och vill lära dig om hur systemkameran fungerar ska man självfallet skaffa en om man har möjlighet till det, inget snack om saken. Det är inte alls det som detta rör sig om.

Däremot så kan man faktiskt klara sig med kompaktkamera en bra bit. jag kan ha missuppfattat det hela, men det känns lite som att systemkamera har blivit något man bara skaffar sig för att man ser sjukt mycket proffsigare ut än om man fotograferar med en kompakt, inte för att man egentligen har något intresse i fotografi.

Tänker du enbart använda din systemkamera för att ta bilder på "dagen outfit" i spegeln, så kan man precis lika gärna göra det med en kompakt.
Tänker du enbart använda din systemkamera för att fotografera någon gång då och då på släktträffar fungerar det också ypperligt med en kompaktkamera.
Har du inte ork att lära dig om slutartid, bländare, ISO osv är det också mer eller mindre slöseri med pengar att lägga tusentals kronor på en systemkamera.

Men. Tänker du lära dig om hur kameran fungerar, är intresserad av att fotografera och vill få mer frihet att vara kreativ så är en systemkamera helt perfekt för dig.

Det jag irriterar mig på är folk som kommer och gnäller till mig om att min systemkamera tar bättre bilder än deras, eller att det inte blev lika stor skillnad som de trodde när de gick ifrån kompakt till system.
Jag har pratat med sjukt mycket folk som vill ha råd och hjälp med systemkameror och jag hjälper gärna till. Dock blir jag lite fundersam när folk svarar att de vill ha en kamera som ser "cool ut i spegeln" eller för att de ska fota sitt rum..?! Sen återkommer de en månad senare och gnäller över att deras kamera inte är lika bra som min.

Okej, jag var bara tvungen att gnälla av mig lite.

Hejs.
 
1 Cajsa - fotoblogg:

skriven

Kan inget annat än att hålla med dig. Jag var tvungen att spara till min systemkamera själv medans vissa som jag kände hade en superproffsig systemkamera och hade inte ens orken att använda den till mer än "ego"-bilder.

Klart att man blir irriterad!

kram

2 Katrin:

skriven

Håller också med! Jag tycker om att fota men det blir inte så ofta som jag skulle vilja. Jag skulle vilja ha en systemkamera men då skulle jag vilja gå någon fotokurs med så att jag fattar vad jag hållr på med.. för gör man det så kan man ju få superhärliga bilder. Än så länge nöjer jag mej med min vanliga digitalkamera ett tag till =) Och egobilder är jag inte så mycket för över huvud taget... mest fjortisar som håller på ju hehe