Bländare

4 kommentarer

Här kommer andra delen av min fotoskola. Denna gång hade jag tänkt berätta lite om det här med bländare och slutartid (som har lite med exponering att göra vilket jag berättade om i
förra fotoskolan). Dock blev det bara bländare eftersom det blev ett sabla långt inlägg enbart om detta. Slutartid kommer i nästa lektion. Som sagt, säg gärna vad ni tycker och kom med förslag på vad ni vill att jag ska skriva om när jag gått igenom grunderna.


Vi börjar att prata om bländare vilket kan vara lite halvrörigt men jag ska göra ett tappert försök. att förklara det på ett vettigt sätt.  
 Bländaren är alltså den öppning i objektivet som släpper in ljus. En liten bländare släpper in lite ljus och en stor bländare släpper in mycket ljus. Än så länge låter det förhoppningsvis relativt förståeligt.
 Det är nu vi kommer till det röriga. En stor bländare har nämligen ett litet bländartal medan en liten bländare har ett stort bländartal.

Grejen med detta är alltså, om vi ska se till det som du faktiskt ser i kameran och inte mängder med info kring hur det kommer sig att det är så. Så om det står att du har bländartalet 2,8 så är det alltså en väldigt stor bländare som kommer att släppa in mycket ljus. Medan om du har bländartalet 32 så är det en väldigt liten bländare som kommer att släppa in lite ljus.
 Ser ni ni varför jag valde att förklara detta efter att jag förklarat exponering? Om kameran släpper in lite ljus, du har alltså ett stort bländartal så är risken större för underexponering än om du har ett litet bländartal.

Men, bländaren har också en annan funktion mer än att avgöra exponering på bilden. Den avgör nämligen skärpedjupet. Det vill säga om skärpan ligger på ett stort eller litet område i bilden. Här är det med siffrorna bra mycket enklare:
Stort bländartal = Stort skärpedjup (mycket i bilden blir i skärpa, ska visa exempel sen)
Litet bländartal = Litet skärpedjup (endast litet område i bilden blir i skäpa, ska visa sen)

Blir blommor som exempelbild den här gången också, mest för att jag i somras gjorde ett försök med olika bländare när jag fotade en solros. Nu fick jag för första gången användning för de där bilderna :P
Här ser ni en bild som är tagen med bländartalet 29 och som ni ser så är bakgrunden inte särskilt oskarp (klicka på bilden för att se den i större format).


Här ser ni en bild som är tagen med bländartalet 4.8, dvs ett vässentligt mindre tal och bakgrunden är också mycket er oskarp.


När ska man då använda vilket? Ett stort tal kan vara lämpligt när man fotar landskap eller liknande, då är det ju relativt sällan som man bara vill ha en liten del av bilden skarp.
Fotar man däremot blommor eller något annat där man vill ha oskarp bakgrund, så kan det vara lämpligt att ha ett lite mindre tal.

På en Nikon (systemkamera) ställer du in bländaren genom att gå in på A i menyn på ratten som finns uppepå kameran. På en Canon ställer du in den genom att välja Av.

Det här kändes mer obegripligt än mitt förra inlägg i fotoskolan, är det något ni undrar så får ni fråga. Har jag fel om någon fakta så får ni väl rätta mig.

KAMERAN ÄR FORTFARANDE BARA ETT REDSKAP, DET ÄR DU SOM FOTOGRAF SOM SKAPAR BILDEN.

Nästa lektion blir det slutartid.
 
1 Cajsa:

skriven

åh tack så mycket! har alltid undrat. men hur ställer man in detta då? Jag har en nikon d60, var ska man trycka för att få lågt eller högt bländartal?



Och en fråga till, hur fotar man bokeh? :)

2 Smurvelmurvelsmurfen:

skriven

Mycket bra kommenater, slänger in i inlägget hur man ändrar det :)

3 Anonym:

skriven

Hur ställer man in bländaren för en canon..?

4 Maria:

skriven

Hm. Bra inlägg. Men nu blev jag nyfiken på vad de andra bokstäverna står för, visst är det tre till? Sen undrar jag också varför min kamera tar så extremt dåliga bilder när det är mörkt? Vilken modell har du?